28.7.2009

Pikaopas Menestykseen Japanissa Osa 1/5

Japanissa menestyvät kaikki söpöydellä höystetyt konseptit. Ainoastaan suloutta ylistävät kokonaisuudet sopivat markkinoille ja japanilaisten esteettiseen ja elämyksiä janoavaan kilpailukenttään.

Ensimmäisellä virtuaali-luennolla harjoittelemme konseptin menestyksekästä nimeämistä.

1.Ranskalaisuus
No, eihän sitä ranskaan asti tarvitse lähteä tuotteita valmistamaan, jos suomestakin löytyy tekijöitä. Tai loppumarkkinoita läheltä, jopa Japanista tai Kiinasta. Riittävää ranskalaista atmösfääriä on kun keksit konseptillesi iskevän bonjour, je m'appelle boutique -tyylisen nimen. Jotain hienostuneen kuuloista.

2. Englanninkielinenkin nimi kelpaa
Jos et keksi mitään ranskalta kuulostava nimeä voit kokeilla onneasi myös sopivalta kuulostavilla englanninkielisillä sana-yhdistelmillä.

Tärkeää ei ole muodostavatko sanat tuotteeseen tai palveluun liittyvän mielleyhtymän, tai tarkoittavatko ne yhdessä mitään. Sulavuus ja japanilaiseen suuhun sopivuus on tärkeintä. Kieliopit sikseen.

3. Pohjolan eksotiikka
Myös suomalaisia nimiä voi kokeilla (tai norjalaisia), kunhan ne sisältävät mahdollisimman paljon ö- tai ä-kirjaimia. Tai muuta eksoottista.


Jo käytössä olevia vaatekaupan tai -merkin nimiä Tokiossa:
Ehkä Söpö, Minä Perhonen, Naive Water, Education from young machines, Hysteric glamour, Innocent world, Less than human, Man of moods, Neighborhood Denim, Undercover, Baby The Stars Shine Bright, Super Lovers, French Lippeé, Merci Beacaup, Cherir la femme...

Kampaamoa harkitsevan kannattaa huomioida, että nimen alle on hyvä kirjoittaa aina hair & make, tietysti vain, jos myös tekee meikkejä.

Illallista
taas ilmoitetaan tarjoiltavan laittamalla ulos kyltti dinning.

Tärkeintä on positioida itsensä oikein, eli luoda kuvitelma tietystä tunnelmasta, paikasta, ajasta, maasta, tavasta tehdä. Tähän palaamme seuraavalla luennolla.

1 kommentti:

  1. Nyt kyllä iso LOL tähän kohtaan!!! sou truu ool juu sei.

    marsu

    VastaaPoista