28.7.2009

Opas Menestykseen Japanissa Osa 2/5

Toisella virtuaali-luennolla harjoittelemme myymälän houkuttelevaa somistamista. Keskeisenä oppina on söpöyden ymmärtäminen: lapsekkuus, iloisuus ja ihanuus kuuluvat kaiken ikäisille, sekä pojille, tytöille, miehille että naisille.
1.Eläinhahmot maskotteina
Jotta, kuluttajat kuluttajat poikkeaisivat kauppaasi, on sinun keksittävä putiikillesi maskotti. Suosituimpia ovat kissat, ja puput. Hätätapauksessa käyvät muutkin eläimet kuten bambit. Maskottien paikka on näyteikkunassa katse kohti potentiaalisia ikkunaostelijoita.

Myymälän sisällekin on hyvä myytävien tuotteiden sekaan laittaa pikkuisia eläimiä istuskelemaan, ja vaikka kertomaan jotain mukavia tervehdyksiä ja lausahduksia.

Raffimpaa lookia hakevia suositellaan käyttävän piirroshahmoja tai sarjakuvamaista lähestymistapaa pelottavuuden poistamiseksi.

2. Eläinhahmot hiljaisina myyjinä
Kaupan ulkopuolella kylttien pitäjiksi, ja sisälläkin displayn somisteeksi, on hyvä hankkia vaikkapa pehmoleluja. Esimerkiksi kännykät myyvät paljon paremmin, jos niitä esittelevän akryylikuution päällä on pieni karvainen koira-ystävä.

3. Pikku söpöys yllättäjänä
Kassan vierusta on tuttu paikka pienelle tilpehöörille. Japanissa houkutuksia on kuitenkin hyvä sirotella ympäri myymälää. Näin kuluttajilla on mahdollista löytää yllätyksiä.

4. Ihanat kalusteet
Menestyvä ja itseään arvostava liike ei voi näyttää supermarketilta, eikä ketjuliikkeeltä. Parasta olisi, että saman konsernin vähänkin erityyliset tuotteet myytäisiin toisen tuotemerkin alla, ikäänkuin kokonaan toisesta putiikista.

On hyvä luoda uniikki mielikuva hankkimalla vaikkapa osa kalusteista käytettynä. Modulaarista eurooppalaista ketjumyymälää eivät japanilaiset ihaile.

Varasto voi olla vaikka täynnä tuotteita, mutta kaikki on aseteltu kauniisti ja yksilöllisesti esille. Söpösti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti