22.3.2009

Minä tahdon elämyksiä!

Minkälaista on shoppailu? Testasin marketin elämyksellisyyttä vaateostoksilla. Ahtaita sovituskoppeja; ei henkilökuntaa; oikeita kokoja ehkä, ehkä ei. Rekit täyteen ahdettuina niin, että kiskomalla voi onnekas saada paidan ostoskoriin.



Tämäkö on sitä elämyksellistä kauppaa?
Monille kauppaketjujen vetäjille tiettävästi. Suomalaisista suurin osa hankkii vaatteensa marketeista - ja näiden markettien johto on päättänyt, että homma toimii erinomaisesti, mitä sitä muuttamaan ihmisten kaipuiden takia.

Visioin Stanfordin yliopistossa SAP:lle tulevaisuuden kauppaa.

Haaveilin kaupasta, jossa tuotteet esitellään mallinukkejen päällä asukokonaisuuksittain. "Ai kas, tuon hameen voi yhdistellä noiden paitojen kanssa."

Vaatteita ei tarvitsisi kuljetella ympäriinsä käsivarret väsyksissä (ja vaatteet rypyssä) vaan koodien kuvaaminen kännykällä toimittaisi valintani oikeassa koossa sovituskoppiin odottamaan. Myymälä ei siis varastoisi kaikkia kokoja myyntialueella, vaan tehokkaassa varastossa - miksi ihmeessä minun pitäisi olla keskellä kauppojen logistisia ongelmia!

Sovituskopeissa ympäristö muuttuisi sen mukaan minkälainen mielentila sovittajalla sillä hetkellä sattuu olemaan. Mutta ympäristön voisi muuttaa myös sen mukaan missä sovittamiaan vaatteita ajattelee käyttävänsä: coctail-mekko, sopiiko se hienoille kutsuille?

Ystäviin voisi ottaa yhteyttä kameran ja puhelimen välityksellä, olivatpa he kotona tai toisessa sovituskopissa.

Myös stylistit ja neuvojat, heitä näkisi nyt muuallakin kuin televisio-ohjelmissa. Napin painallus, ja ekspertti tulisi kameran välityksellä kertomaan istuuko vaate, ja onko se tyylikäs vain menneiden päivien lumia.



Olisiko tämä elämyksellisyyttä, jota sinä kaipaisit?
Usko tai älä: tämä kaikki olisi jo tänään mahdollista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti